Ostrava bude mít koncertní halu dřív než v Brně. V jihomoravské metropoli kvůli sporům dosud pat
Moravskoslezská metropole se raduje, že bude mít koncertní halu dříve než Brno. Zde kvůli sporům a patové situaci se realizace "zadrhla".
Novou koncertní halu si přejí v Praze, Brně, Českých Budějovicích i Liberci.
Brno vyhlásilo soutěž na koncertní halu již v roce 2002, ale realizaci zdržel spor, který se táhl až do letošního roku.
První etapa výstavby měla začít v roce 2014, mělo se jednat o podzemní garáže s tím, že se vyřeší financování druhé etapy. Nic z toho se nestalo.
Janáčkovo kulturní centrum v Brně podle projektu mělo stát 1,5 miliardy korun. Jenže spory stavbu neposunuly dopředu. Naopak nastal pat.
Ten se možná podaří ukončit.
Stavbu Janáčkova kulturního centra na podzim 2018 zkomplikovala žaloba Atelieru M1 architekti. Ten měl za to, že projekční tým Tomasz Konior, Yasuhisa Toyota a Petr Hrůša, který zajišťuje dokumentaci pro stavební povolení, neúměrně zasahoval do jejich autorských práv.
Za přispění vedení města Brna se podařilo najít cestu ke smírnému řešení. Dohodu o narovnání doporučila městká rada ke schválení zastupitelstvu.
"V Dohodě o narovnání jsou zakotveny klíčové principy, kterými se bude další příprava stavby řídit. Základem je, že projekt bude respektovat vítěznou podobu Janáčkova kulturního centra, která vzešla z architektonické soutěže, a bude v souladu s územním rozhodnutím a licenční smlouvou. Případná zlepšení týkající se kvality sálu i samotné stavby centra budou projektanti řešit ve spolupráci s autory,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Dohodu o narovnání již podepsali zástupci Atelieru M1 architekti.
Město Brno dlouhodobě usiluje o vybudování kvalitního koncertního sálu pro Filharmonii Brno. V roce 2002 vyhlásilo otevřenou veřejnou mezinárodní architektonickou soutěž. Z 80 účastníků vybrala mezinárodní porota jednomyslně návrh autorů Jakuba Havlase, Jana Hájka a Pavla Joby z Atelieru M1 architekti.
První etapa, tedy výstavba tří pater podzemních garáží, která zahrnovala také konstrukční a statickou přípravu pro druhou etapu, proběhla v letech 2015–2017.
Pro druhou etapu Janáčkova kulturního centra, tedy nadzemní stavbu s koncertním sálem, bylo v roce 2016 vypsáno výběrové řízení na projektanta dokumentace pro stavební povolení a projektové dokumentace pro provedení stavby.
V podmínkách soutěže město požadovalo, aby se tým prokázal realizací úspěšně fungujícího koncertního sálu obdobných parametrů s tím, že čelem týmu musí být akustik, který takové sály realizoval již nejméně tři.
Podmínkou byla také například délka praxe či zkušeností se stavbami podobného objemu v památkové zóně. Kvalifikačním kolem prošli dva ze čtyř přihlášených účastníků, v soutěžním kole zvítězil tým ve složení ve složení Tomasz Konior (generální projektant), Yasuhisa Toyota (hlavní akustik) a Petr Hrůša (projektant stavební části).
Tento tým projektantů představil v září 2018 svůj návrh možné podoby koncertního sálu, která se však odlišovala od původního architektonického návrhu společnosti Atelier M1 architekti a nebyla v souladu s parametry vydaného územního rozhodnutí.
Autoři z Atelier M1 architekti o pár dní později zažalovali město za porušení autorských práv plynoucích z uzavřené licenční smlouvy. Nové vedení města ustavené po volbách v říjnu 2018 s nimi zahájilo jednání, které v únoru 2019 vyústilo ve stanovení podmínek, za kterých je Atelier M1 architekti ochoten vzít žalobu zpět. Výsledkem je projednaná Dohoda o narovnání.